1 Aralık 2017 Cuma

Lakto fermente / probiyotik salatalık turşusu

Lakto fermente / probiyotik salatalık turşusu

Mide dostu turşu lakto fermente turşu. Probiyotik turşular lezzetlerinin yanında sebzelerin tüketebileceğiniz en sağlıklı hali. Suyunu bile şifa niyetine içecek kadar. Mevsiminde küçük kavanozlara çeşit çeşit yapın. Her türlü sebzeyle probiyotik turşu (lakto fermente)hazırlayabilirsiniz. Açtıktan sonra buzdolabında saklamak gerektiği için küçük kavanozlar tercih ediyorum. Hem açtığınız turşu da taze taze çabucak yenip bitmiş oluyor. Bu hafta pazarda küçücük acurlar buldum. Onlarla iki kavanoz turşu yaptım. Ben biraz acı severim, içine iki üç adet acı biberi de dilim dilim doğrayarak ekledim. Salamura ölçüsünün dışında turşu da kullanacağınız her malzeme damak tadınıza kalmış. Tam mevsimi ben probiyotik turşularımı yapıp kaldırmaya başladım. Siz de ufak ufak başlayın derim. Bu arada dün tarladan bir kasa salçalık domates aldım. Bu defa kendi yöntemimle değil buradaki yöre halkının yaptığı gibi çiğden hazırlayacağım. Doğrayıp kavanozlara bastım, iki günde olgunlaştılar. Ardıdan suyunu süzdüm, süzgeçten geçirdim, tuzlayıp tepsilere koydum güneşte çeksin diye. Eğer güzel olursa domates salçasıtarifimin altına bu yeni tarifi de ekleyeceğim. Sizlere de şimdiden kolay gelsin.

Lakto fermente / probiyotik salatalık (acur) turşusu tarifi
Malzemeler:
  • 1 kilo salatalık ya da acur
  • 8-10 adet asma yaprağı/ ya da vişne yaprağı
  • 8-10 diş sarımsak
  • 3-4 adet defne yaprağı
  • birkaç dal kereviz sapı
  • birkaç dal dereotu
  • 1 tatlı kaşığı kişniş tohumu
  • 1 çay kaşığı tane karabiber
      Salamurası için;
  • 1 litre içme suyu
  • 3 çorba kaşığı turşuluk tuz/ kaya tuzu
  • 1 küçük su bardağı ev yapımı yoğurt suyu / ya da kefir suyu
  • 1 küçük su bardağı eski turşu suyu (varsa)


Hazırlanışı:
  • Salamura suyu; Suyu kaynatın bir sürahiye dökün. Sıcakken içine tuzu ekleyin eriyene kadar karıştırın. Su soğuduktan sonra yoğurt suyunu (elinizde bu şekilde kurduğunuz turşudan sakladığınız turşu suyu varsa onu da ekleyin) ekleyin. Yoksa sadece yoğurt suyu yeterli. Hepsini iyice karıştırıp bekletin.
  • Salatalıkları kürdanla bir iki yerinden delin. Çok iriyse dilimleyerek yapabilirsiniz. Ben bu defa küçücük acurlar bulup ayrıca onlarla da  yaptım. Acurları da sadece kürdanla bir iki yerinden delip kavanozlara yerleştirdim. Daha iri acurları dilimleyerek ya da iri parçalar halinde doğrayabilirsiniz.
  • Kavanozun dibine 1-2 tane asma ya da vişne yaprağı koyun. Üzerine acurları dizin, kullanıyorsanız acı biberleri de aralarına ekleyin.  Sarımsak dişlerini aralara ekleyerek yerleştirin. Defne yaprağı ve kereviz sapı ya da yaprağını koyun. Üzerine kişniş tohumu ve  tane karabiber ekleyin. En üste yine bir ya da 2 adet asma yaprağı koyun. 
  • Hazırladığınız salamura suyunu sebzelerin üzerini örtene kadar dökün. Çöp şiş çubuğunu kavanozun içinde gezdirip havasını çıkarın. Kapağını sıkıştırmadan kapatın ve 24 saat bu şekilde mutfak tezgahında bekletin. Bu süre içinde içindeki havası çıkacak. Kapağını kapatıp birkaç saat beklettiğinizde sızıntı yapmıyorsa tamamdır. Sızıntı varsa biraz daha havasını çıkartın. 15 gün içinde lakto fermente acur/ salatalık turşusu yenmeye hazır hale gelir.
Salçadan acı biber sosuna, közlenmiş patlıcanlı sostan, tarhanaya, baharatlı tuzlardan, kurutulmuş domatese ve elma sirkesine kadar daha fazla tarife kışa hazırlık dosyasından ulaşabilirsiniz. KIŞA HAZIRLIK dosyasını buradan okuyabilirsiniz.


Dikkat edelim!
  • Yoğurt suyunu tel süzgecin üzerine tülbent koyarak iyice süzün. Bu şekilde süzdükten sonra turşu suyuna ekleyin. Yoksa dibinde tortu bırakır. Bir önceki turşu suyunu da kullanacaksanız onu da aynı şekilde süzerek kullanın.
  • Yoğurt suyu yerine peynir altı suyu, ya da kefir suyu kullanabilirsiniz. Peynir altı suyu için tarifi buradan okuyabilirsiniz.
  • Seviyorsanız içine birkaç tane acı kırmızı biber ya da yeşil biber ekleyin, çok yakışıyor.
  • Asma ya da vişne yaprağını turşunun çıtır çıtır olması için ekliyorum.
  • Sarımsak adedini damak tadınıza göre daha az ya da daha fazla kullanabilirsiniz.
  • Bu şekilde bütün sebzelerden turşu kurabilirsiniz.
  • Kişniş tohumu turşuya çok yakışıyor. Her turşuma bolca kullanırım. Daha önce denemediyseniz bir kavanozda mutlaka denemenizi tavsiye ederim.
  • Salamura suyunu 1 litre olarak ölçülendirdim. Daha fazla ya da az miktarda turşu kurarsanız verdiğim ölçüyle aynı oranlarda azaltıp çoğaltabilirsiniz salamura suyunu.
  • Probiyotik turşuyu açınca ya çok çok serin bir yerde ya da buzdolabında saklayın.
  • Turşu bitince, suyundan orta boy bir kavanoz içinde buzdolabında saklayın. Yeni turşu kurarken maya olarak kullanmak için
  • Probiyotik turşu kurarken hijyen çok önemli. Yoksa faydalı bakteriler yerine zararlı bakteri üremesine sebeb oluruz. Kavanozlar steril edilmeli ve sıfır kapak kullanılmalı.    Ağustos 2017

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder